Wat wil de zoekmachine?

Geplaatst op 06-12-2021

Categorie: Computer en internet

Een zoekmachine zoals Google is een commerciele monopolist. Ze wil daardoor haar positie als de grootste en beste zoekmachine veiligstellen, terwijl het verdienmodel gewaarbord is. Dat wil zeggen dat zoekmachines constant maximale waarde voor gebruikers en adverteerders nastreeft. Dat is immers waarmee zoekopdrachten gratis blijven en adverteerders uitsluitend betalen voor pagina vertoningen en advertentie kliks. Teneinde dit te bereiken wil een zoekmachine niet in de maling genomen worden. Daarom worden websites en de hierop geplaatste content regelmatig gecontrolleerd en verandert het algoritme van tijd tot tijd. Een slimme start is echter altijd mooi meegenomen voor de gebruiker, adverteerder en de zoekmachine zelf.

Het adverteren in zoekmachines en het verkrijgen van hoge organische posities in de zoekresultaten versterkt elkaar. Niet alleen zien klanten de naam van de adverteerder verschillende malen, de wervende advertentie tekst en de uitleg in een informatief artikel zorgt, mits goed uitgevoerd, voor synergy. Dat is dan ook direct waar webmasters zich op moeten richten. Het voordeel van het schrijven van een informatief en kwalitatief artikel is dat de lezer de informatie tot zich neemt en aan de slag kan met de geboden oplossingen.

Teneinde te begrijpen waar een artikel betrekking op heeft, hanteert de zoekmachine een algoritme. Dit algoritme combineert een aantal elementen die mede bepalen waar het artikel over gaat en of de inhoud waardevol is. Als eerste moet het artikel gevonden worden door de zoekmachine. Dit kan onder andere door de pagina aan te melden bij de zoekmachine, of backlinks naar het artikel te stiren. Dit laatste kan bijvoorbeeld door een startpagina te maken zoals Merel hier doet via ‘Start Mee’. Nadat het artikel is geindexeerd bekijkt de zoekmachine wat de keywords of zoekwoorden zijn waarop het artikel moet worden gevonden. Wanneer bezoekers naar de website toe komen wordt er gekeken hoe lang zij op de pagina blijven zodat een indicatie kan worden gemaakt of en zo ja hoe lang men op de website blijft.